• Neúspěšný nápad
  • Cesty, chodníky, silnice
  • 2021
  • hlasů
  • 1 000 000,-
  • Nádraží Veleslavín, 162 00 Praha-Praha 6, Česko
  • Zelená křižovatka Veleslavín – stromy, přechody a zelená stěna

    1 – Zazelenění křižovatky Veleslavín – zelená brána Prahy - výsatba stromů v okolí 2 - Zelené stěny porostlé psím vínem a břečťanem – na stávajícím gabionu 3 – Doplnění dvou přechodů pro zlepšení průchodnosti křižovatky 4 - odsun popelnic mimo centrum Lidé i auta míjející křižovatku, jedou a jdou přes les. Vzniká souvislé husté osázení stromy na všech dostupných hliněných plochách v okolí křižovatky. Místo se díky novým dalším přechodům stává logičtější, pohodlnější a bezpečnější: dopravně i sociálně. Křižovatka je místem, přes které denně přejde desítky tisíc lidí. Současná velká asfaltová plocha je nehostinná v jakémkoliv počasí, zvlášt v poslední době v počasí extrémním. Dokončení vlakového nádraží a Buštěhradské dráhy se plánuje již téměř 20 let v několika příštích letech. Za tu dobu zde odrůstají generace lidí a dětí. Jaké na nich prostředí nechává následky? Než ale další stavební úpravy vzniknou, prostor bude intenzivně obýván, bude prokazatelně narůstat automobilová doprava a odroste na něm další generace lidí, kterou prostředí ovlivňuje. Jak a proč? 1 – Zazelenění stromy oblasti celé křižovatky. Výsatba stromů na současných plochách s půdou v bezprostředním okolí křižovatky, tak hustě, aby vznikl celkový ochranný polostinný prostor pro chodce, prostor tlumící výkyvy teplot a zamezující hlučnosti a prašnosti, přinášející odpovídající estetické kvality vstupní brány Prahy a teké pěšího centra oblasti. Blíž k centru křižovatky půjde o stromy s kmeny, jejichž zelená koruna umožní viditelný a zároveň příjemný pohyb ve stínu pod nimi. Typy stromů budou upřesněny po konzultaci s odborníky. Alej v Eropské ulici se do budoucna předpokádá po celé délce Evropské třídy. Podle dostupných studií funkční alej snižuje teplotu o pět stupňů, souvislý zelený porost zahrad až o sedm. K potřebě realizace nápadu přistupujeme vzhledem k hrotící se situaci s klimatem, překročením hygienickch limitů v oblasti, např. znečištěním ovzduší kvůli teplárně Velesavín, dopravě, hluku i z pohledu hygieny duševní, kultury prostředí. Instalace stromů v možných sítích viz obrázek. 2 - Zazelenění severní stěny autobusového nádraží A - U stěny kde čekají cestující na autobusy. Vytvoření minimálního prostoru pro hlínu a vsazení popínavých rostliny jako psí víno, břečťan. (Zed může být do budoucna doplněna o jednoduché dřevěné pergoly.) 3- Doplnění dvou chybějících přechodů: A - Vytvoření chybějícího přechodu mezi zastávkou tramvaje směr Divoká Šárka a autobusovým nádražím, tedy směr z centra ke starému Veleslavínu. Pro kočárky a staré lidi, pro které jsou schody náročné, znamená přechod z tramvaje na Veleslavín zdolání celkem pěti přechodů, s třemi čekáními na zelenou. B - Vytvoření chybějícího přechodu pro chodce mezi vlakovým nádražím a výtahem do metra na Veleslavínské. C - Odsunutí kontejnerů na tříděný odpad na rohu Veleslavínské a Kladenské mimo hlavní cestu.

    Navrhuje: Veronika Zapletalová

    Místo nápadu

    Nádraží Veleslavín, 162 00 Praha-Praha 6, Česko, 50.095503079474, 14.346547093271

    Popis

    1 – Zazelenění křižovatky Veleslavín – zelená brána Prahy – výsatba stromů v okolí 2 – Zelené stěny porostlé psím vínem a břečťanem – na stávajícím gabionu 3 – Doplnění dvou přechodů pro zlepšení průchodnosti křižovatky 4 – odsun popelnic mimo centrum Lidé i auta míjející křižovatku, jedou a jdou přes les. Vzniká souvislé husté osázení stromy na všech dostupných hliněných plochách v okolí křižovatky. Místo se díky novým dalším přechodům stává logičtější, pohodlnější a bezpečnější: dopravně i sociálně. Křižovatka je místem, přes které denně přejde desítky tisíc lidí. Současná velká asfaltová plocha je nehostinná v jakémkoliv počasí, zvlášt v poslední době v počasí extrémním. Dokončení vlakového nádraží a Buštěhradské dráhy se plánuje již téměř 20 let v několika příštích letech. Za tu dobu zde odrůstají generace lidí a dětí. Jaké na nich prostředí nechává následky? Než ale další stavební úpravy vzniknou, prostor bude intenzivně obýván, bude prokazatelně narůstat automobilová doprava a odroste na něm další generace lidí, kterou prostředí ovlivňuje. Jak a proč? 1 – Zazelenění stromy oblasti celé křižovatky. Výsatba stromů na současných plochách s půdou v bezprostředním okolí křižovatky, tak hustě, aby vznikl celkový ochranný polostinný prostor pro chodce, prostor tlumící výkyvy teplot a zamezující hlučnosti a prašnosti, přinášející odpovídající estetické kvality vstupní brány Prahy a teké pěšího centra oblasti. Blíž k centru křižovatky půjde o stromy s kmeny, jejichž zelená koruna umožní viditelný a zároveň příjemný pohyb ve stínu pod nimi. Typy stromů budou upřesněny po konzultaci s odborníky. Alej v Eropské ulici se do budoucna předpokádá po celé délce Evropské třídy. Podle dostupných studií funkční alej snižuje teplotu o pět stupňů, souvislý zelený porost zahrad až o sedm. K potřebě realizace nápadu přistupujeme vzhledem k hrotící se situaci s klimatem, překročením hygienickch limitů v oblasti, např. znečištěním ovzduší kvůli teplárně Velesavín, dopravě, hluku i z pohledu hygieny duševní, kultury prostředí. Instalace stromů v možných sítích viz obrázek. 2 – Zazelenění severní stěny autobusového nádraží A – U stěny kde čekají cestující na autobusy. Vytvoření minimálního prostoru pro hlínu a vsazení popínavých rostliny jako psí víno, břečťan. (Zed může být do budoucna doplněna o jednoduché dřevěné pergoly.) 3- Doplnění dvou chybějících přechodů: A – Vytvoření chybějícího přechodu mezi zastávkou tramvaje směr Divoká Šárka a autobusovým nádražím, tedy směr z centra ke starému Veleslavínu. Pro kočárky a staré lidi, pro které jsou schody náročné, znamená přechod z tramvaje na Veleslavín zdolání celkem pěti přechodů, s třemi čekáními na zelenou. B – Vytvoření chybějícího přechodu pro chodce mezi vlakovým nádražím a výtahem do metra na Veleslavínské. C – Odsunutí kontejnerů na tříděný odpad na rohu Veleslavínské a Kladenské mimo hlavní cestu.

    Stav nápadu

    Neúspěšný nápad

    Současný stav

    Náměstí Veleslavín – důstojná, zelená, bohatě stromy vysázená vstupní brána Prahy, zároveň centrum obytných oblastí zahradního města Vokovic a středověké vesnice Veleslavín. Kvalita veřejného prostranství jako místa, kde trávíme velkou část života, patří mezi naše největší bohatství, a důraz na ně se v souvislosti s klimatickými změnami mění rychle. Stromy jsou reprezentatiním symbolem nejen pro návštěvníky Prahy, ale i pro lokální centrum. Praha si je může dovolit, spolu se zelenými plochami, funkčně umístěnými přechody a logikou bezpečné a komfortní dopravy.

    Zelená křižovatka Veleslavín – stromy, přechody a zelená stěna
    Předpokládané náklady 1 000 000,-