Místo nápadu
dlabačovská smyčka (část nezasažená výstavbou trati na Strahov), 50.085766, 14.384473
Navrhuje: Marty Schlichter
dlabačovská smyčka (část nezasažená výstavbou trati na Strahov), 50.085766, 14.384473
Představujeme vám výplod naší Dlaboratoře:
Projekt nazvaný abcD-LAB stojí na asset based community development – metodologii udržitelného rozvoje využívající silné stránky a potenciál komunity převážně lidí vzniklé kolem Břevnova, specificky pak dlabačovské smyčky, jejího přilehlého bistra Točna a tramvaje T3. Cílem právě probíhající takzvané Stínové sezóny je vytvářet přirozené sociální sítě a komunitní zázemí pro jejich fungování. Náš nápad pro Šestku vychází ze společného přání pobývat ve veřejném prostoru v co nejpříjemnějších podmínkách. Na Stínové sezóně se podílí kromě architektů a sociálního geografa také umělci a umělkyně, lékařky, hudebníci, sociální a komunitní pracovníci, ale také zástupci ne-i-ziskových profesí převážně z nejbližšího okolí Dlabačova a Břevnova.
V roce 2026 očekává část dlabačovské smyčky a její okolí výstavba tramvajové trati na Strahov. Přestože by betonový nadchod a nástupiště bezprostředně neměly být stavbou ohroženy, čekají nás v sousedství nějaký čas stavební práce, které kolejemi propojí Malovanku se Strahovem, což jakožto milovníci udržitelné dopravy a tramvají nadšeně vítáme. Zároveň bychom chtěli vizuální i akustické “nepříjemnosti” spojené se stavbou vynahradit lepším vybavením pro scházení se v hezkých měsících pohromadě venku.
Doposud byla Točna ideálním rekreačním místem pro mladé lidi a rodiny s dětmi. Jedním z bodů D-LAB je vytvořit otevřený bezbariérový prostor, který vítá ke společnému smysluplnému trávení času všechny sociální skupiny. To považujeme, obzvláště v temných časech dnešní doby, jako základní motiv celé snahy.
Po úvodních schůzích jsme přišli s následujícími prvky:
Stojan na kolo a veřejná mikro-dílna na opravu kol pro spřátelené fanoušky udržitelné dopravy – cyklisty. Poskytne prostor si během sezóny zamknout a případně opravit kolo u baru.
Malou dřevěnou repliku Ringhoffer tramvaje pro nejmenší cestující a fanoušky dopravy. Pojme až šest malých dětí zároveň a poskytne herní prvek i pro nejmenší návštěvníky, pro které je tramvaj T3 moc veliká.
Hřiště na pétanque pro všechny od Maříže po Paříž.
6 slunečníků + držáky na ně
Venkovní úložný box na slunečníky a sportovní a volnočasové náčiní ve správě Točny
Dřevěné molo pro maminky, kočárky i vozíčkáře, abychom jim zajistili bezbariérový přístup na ostatní nástupiště.
Plakátovací tubus, který by informoval o kulturně-komunitním dění (nejen) na Točně všechny kolemjdoucí.
Velké sedící platformy na schody pro příjemnější sezení a pozorování dění.
Zelený dóm. Živá stavba z vrby poskytne kromě herního prvku také kýžený stín a zlepšení mikroklimatu.
Komunitní stůl na workshopy a větší sešlosti lidí
Kuličkovou dráhu, protože se při open-callu GHMP sešly tři kvalitní návrhy, které si zaslouží náhradní realizaci.
A v neposlední řadě komunitní rozložitelnou “žížalí” instalaci Nicolase Prokopa (viz přiložené foto v Zámku Troja) pro společné posezení i jako úctu všem rozkladačům.
___
Většina prvků je koncipována pro společné trávení času a jejich výroba navíc probíhá skrze komunitní zapojení (pletení vrb, designování prvků…).
Celá snaha bude konzultována s dotčenými institucemi (TSK, DPP) a vychází ze zkušenosti s prostorem budované poslední tři roky. Instalace budou navíc povětšinou mobilní, aby se případně daly v prostoru přemisťovat podle potřeby.
Dlabačovská smyčka si po rekonstrukci lávky na Strahov našla pevné místo v komunitní scéně na Břevnově. Přestože se mnoho věcí oproti minulým letům zlepšilo, stále by bylo třeba dát místu více péče a je zde silný potenciál přilákat další sociální skupiny, převážně starší děti a seniory, pro smysluplné společné trávení volného času.
Oblast čeká navíc velký stavební zásah v podobě tramvajové trati vedoucí na Strahov. Cílem návrhu je i vyvážit negativa stavby i trochou radosti vedle ní, přinášíme proto komplexní návrh, který změní místo v herní krajinu pro všechny.
| Předpokládané náklady | 548 000 Kč |