Zelená křižovatka Veleslavín – stromy, přechody a zelená stěna

Nebyl zařazen do hlasování
2021
Křižovatka Veleslavín - 50.0958886N, 14.3471981E
1 000 000,-
Zelená křižovatka Veleslavín – stromy, přechody a zelená stěna

Náměstí Veleslavín – důstojná, zelená, bohatě stromy vysázená vstupní brána Prahy, zároveň centrum obytných oblastí zahradního města Vokovic a středověké vesnice Veleslavín. Kvalita veřejného prostranství jako místa, kde trávíme velkou část života, patří mezi naše největší bohatství, a důraz na ně se v souvislosti s klimatickými změnami mění rychle. Stromy jsou reprezentatiním symbolem nejen pro návštěvníky Prahy, ale i pro lokální centrum. Praha si je může dovolit, spolu se zelenými plochami, funkčně umístěnými přechody a logikou bezpečné a komfortní dopravy.

Tento projekt nemůže MČ Praha 6 realizovat, jelikož pozemek patří HMP a výpůjčky, o které v souvislosti s projekty žádáme, nejsou ze strany HMP konsruktivně podporovány. V projektech  tak dochází ke zpoždění i několika let. Proto se letos pracovní skupina MČ Praha 6 rozhoda, že do hlasování doporučí pouze projekty, které se nacházejí na pozemcích ve svěřené správě MČ Praha 6.

0%

1 – Zazelenění křižovatky Veleslavín – zelená brána Prahy – výsatba stromů v okolí 2 – Zelené stěny porostlé psím vínem a břečťanem – na stávajícím gabionu 3 – Doplnění dvou přechodů pro zlepšení průchodnosti křižovatky 4 – odsun popelnic mimo centrum Lidé i auta míjející křižovatku, jedou a jdou přes les. Vzniká souvislé husté osázení stromy na všech dostupných hliněných plochách v okolí křižovatky. Místo se díky novým dalším přechodům stává logičtější, pohodlnější a bezpečnější: dopravně i sociálně. Křižovatka je místem, přes které denně přejde desítky tisíc lidí. Současná velká asfaltová plocha je nehostinná v jakémkoliv počasí, zvlášt v poslední době v počasí extrémním. Dokončení vlakového nádraží a Buštěhradské dráhy se plánuje již téměř 20 let v několika příštích letech. Za tu dobu zde odrůstají generace lidí a dětí. Jaké na nich prostředí nechává následky? Než ale další stavební úpravy vzniknou, prostor bude intenzivně obýván, bude prokazatelně narůstat automobilová doprava a odroste na něm další generace lidí, kterou prostředí ovlivňuje. Jak a proč? 1 – Zazelenění stromy oblasti celé křižovatky. Výsatba stromů na současných plochách s půdou v bezprostředním okolí křižovatky, tak hustě, aby vznikl celkový ochranný polostinný prostor pro chodce, prostor tlumící výkyvy teplot a zamezující hlučnosti a prašnosti, přinášející odpovídající estetické kvality vstupní brány Prahy a teké pěšího centra oblasti. Blíž k centru křižovatky půjde o stromy s kmeny, jejichž zelená koruna umožní viditelný a zároveň příjemný pohyb ve stínu pod nimi. Typy stromů budou upřesněny po konzultaci s odborníky. Alej v Eropské ulici se do budoucna předpokádá po celé délce Evropské třídy. Podle dostupných studií funkční alej snižuje teplotu o pět stupňů, souvislý zelený porost zahrad až o sedm. K potřebě realizace nápadu přistupujeme vzhledem k hrotící se situaci s klimatem, překročením hygienickch limitů v oblasti, např. znečištěním ovzduší kvůli teplárně Velesavín, dopravě, hluku i z pohledu hygieny duševní, kultury prostředí. Instalace stromů v možných sítích viz obrázek. 2 – Zazelenění severní stěny autobusového nádraží A – U stěny kde čekají cestující na autobusy. Vytvoření minimálního prostoru pro hlínu a vsazení popínavých rostliny jako psí víno, břečťan. (Zed může být do budoucna doplněna o jednoduché dřevěné pergoly.) 3- Doplnění dvou chybějících přechodů: A – Vytvoření chybějícího přechodu mezi zastávkou tramvaje směr Divoká Šárka a autobusovým nádražím, tedy směr z centra ke starému Veleslavínu. Pro kočárky a staré lidi, pro které jsou schody náročné, znamená přechod z tramvaje na Veleslavín zdolání celkem pěti přechodů, s třemi čekáními na zelenou. B – Vytvoření chybějícího přechodu pro chodce mezi vlakovým nádražím a výtahem do metra na Veleslavínské. C – Odsunutí kontejnerů na tříděný odpad na rohu Veleslavínské a Kladenské mimo hlavní cestu.


Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Alena Pohlodková
2 let před

Dobry napad! Skoda, ze zamitnut.